Ruteark til strikkediagrammer

Har du forsøkt å lage diagrammer til strikkemønstre før? Tegnet hjerter og rundinger og hva som helst annet inn i et vanlig ruteark med kvadratiske ruter, og så når du strikker, ender du opp med noe som ser ganske sammentrykt ut, og som ikke ligner helt på det du tegnet? Det er ganske enkelt fordi en strikkemaske ikke er kvadratisk. Den er litt bredere enn den er lang. Derfor kan det være lurt å tegne skissene til diagrammet i et ruteark som passer med størrelsen på maskene. Jeg har laget meg mitt eget slikt ruteark. Dette passer til en strikkefasthet på 22 m i bredden og 32 m i høyden, men vil nok fungere bedre enn kvadratiske ruter, selv om du har en annen strikkefasthet.

Når du er fornøyd med skissen din, kan det være lurt å tegne diagrammet inn i et program med kvadratiske ruter, bare fordi det er lettere å lese et slikt diagram, men da vil du i alle fall være ganske trygg på at det du strikker kommer til å ligne på det du tegnet.

Her kan du laste ned en pdf av rutearket, som du kan skrive ut selv:

Ruteark 22m_32p Ruteark 22m_32p

 

10 tanker om “Ruteark til strikkediagrammer

    • Takk skal du ha! Jeg håper det. Det er i hvert fall nyttig for meg. Så rart at jeg ikke har tenkt på det før.

  1. Takk for at jeg får være med her. Jeg er ikke så flink med data, og når jeg skal skrive ut strikkediagrammet, så kommer det 4 sider med kommentarer også, og rutearket kommer på to av sidene med bare halvparten på hver. Hva gjør jeg feil?

    • Hei Åshild,

      Det er ikke så godt å si. I dokumentet er det bare et ruteark, og ingen kommentarer. Har du forsøkt å trykke direkte på rutearket før du skriver ut, slik at du ikke skriver ut hele bloggen også?

  2. Hei Åshild.
    Har du klikket på linken under selve rutearket: Ruteark 22m 32p?

    Hilsen Toril

Legg igjen en kommentar